Mode er en miljøfaktor
Mange mennesker elsker nyt og moderigtigt tøj og synes, de er nødt til at skifte garderoben ud jævnligt for at være på omgangshøjde med tidens trend. Men de færreste har tænkt synderligt meget over, at produktionen af tøj belaster miljøet, og man har beregnet, at modeindustrien udleder omkring 1,7 mia. tons CO2 hvert år. Det svarer til en tiendedel af hele verdens udledning og er mere end, hvad skibsfarten og de forkætrede fly udleder – og dette vel at mærke før, coronoaen lagde en dæmper på flytrafikken.
Når man kalder moden for en miljøsynder, er det således ganske korrekt, men dermed er forbrugerne det også, for det er os som forbrugere, der skaber den efterspørgsel, der får produktionen til at ske.
Som forbrugere kan vi selv gøre meget for at nedbringe miljøbelastningen fra modeindustrien. Vi kan for eksempel købe tøj i en bedre kvalitet, så vi ikke behøver at udskifte det så ofte. I USA bruges et stykke tøj for eksempel kun i gennemsnit otte gange, inden det bliver smidt ud – her kan man som forbruger kigge sig selv i spejlet og spørge, om det er en ok måde at behandle ressourcer på.
Man kan også vælge at købe genbrugstøj. Det er der allerede mange, der gør, og den trend vokser. Genbrugstøj udskyder forbrug af nyt tøj og er på den måde med til at reducere miljøbelastningen fra tøj – dog skal der jo på et tidspunkt alligevel købes nyt, så fødekæden af tøj så at sige kan holdes i gang.